Zelená vlna

Kdysi mě u kosmetiky zajímala hlavně značka, krásný obal a samozřejmě, co všechno výrobek umí. Ale než si na sebe něco namažu dnes, prozkoumám složení stejně důkladně jako u jídla. A nejsem sama – stále více lidí zajímá, co přesně používají a jaký dopad to má na životní prostředí. Vyznat se ve všech certifikacích a zkratkách ale není snadné. Máme pro vás návod, jak se orientovat.

Se svým prvním zcela přírodním krémem jsem se setkala asi před dvanácti lety. Modelka Karolína Kurková tehdy vychvalovala účinky jednoho biokrému s výtažky z růží a já si ho hned musela koupit.

Krásně voněl, byl příjemný, ale… byl takový jiný než běžný krém. Vstřebával se déle, na pleti zanechával lepivý film a já si na něj musela nejdřív trochu zvyknout. Protože jsem investovala nemalou částku, neletěl do koše, ale vydržela jsem. A vyplatilo se, odměnou mi byla rozzářená, hladká a svěží kůže. Ryze přírodní značky jsem začala časem používat stále častěji a nebyla jsem sama.

Posledních pět let proběhla v kosmetice bez nadsázky zelená revoluce, už dávno nám není jedno, co na sebe mažeme. Postupem času navíc výrobci krémy vyladili tak, že negativní momenty odpadnou – bio v roce 2017 už dávno nelepí, krémy se dobře vstřebávají a nezanechávají mastný pocit.

Selfíčko s krémem

Zelenou mánii rozpoutaly hlavně sociální sítě – blogerky, herečky a modelky, ty všechny se předháněly s postováním selfíček s ryze přírodními produkty a hashtagy jako bio nebo organic. Do Česka začal green trend rychleji proudit i díky sousedství s Německem a Rakouskem, kde je trh biokosmetiky největší v Evropě. Když si tu zajdete do klasického supermarketu, zjistíte, že biopotraviny už někdy téměř vytlačují klasické výrobky.

Bio zkrátka už dávno není minoritní záležitost. Rakouský řetězec drogerií Bipa má vlastní biořadu Bi Good, německá DM drogerie zase exceluje s Alverde. S produkty Eco Beauty slaví úspěch u Oriflame už pět let, přírodní řadu Naturals má i síť parfumerií Douglas: „Značku Douglas Naturals prodáváme od roku 2014 a meziročně zaznamenáváme nárůsty v prodejích o více než 50 %. Cenová politika je navržena tak, aby byla finančně dostupná všem našim zákazníkům. Produkty vyrábíme ve velkém a distribuujeme je do celé evropské sítě našich parfumerií, takže není problém nízké ceny dosáhnout,“ říká brand & PR manažerka Douglas Hana Vaňátková.

Jak se orientovat?

Přírodní, bio, organická, s rostlinnými výtažky, natural… Kdo se v tom všem má vyznat? Přiznávám, že i já sama zpočátku celkem tápala. Dnes už vím, že když se mi nechce dlouze studovat složení, je jednoduchým vodítkem mezinárodní bio certifikace uvedená na obalu. Nejčastěji se lze setkat s evropským logem označujícím přírodní kosmetiku Natrue. Zaručuje, že přípravek obsahuje kromě vody minimálně 75 % čistě přírodních substancí rostlinného nebo živočišného původu.

Další jsou třeba česká certifikace CPK, německé logo BDIH nebo francouzský Ecocert. Není to ale tak, že když značka certifikaci nemá, je to špatně. Získat podobné označení je pro mnohé výrobce velmi nákladné, a tak i když některé značky přírodní složení mají, nemůžou si z finančních důvodů certifikát dovolit. Mnohé značky se proto snaží svým zákazníkům pomoci informací na obalu. Zatímco dříve jste si mohli přečíst, co všechno výrobek obsahuje, a co naopak ne, dnes je to složitější. Podobné informace občas byly zavádějící, a tak nyní na doporučení Evropské unie nemůže výrobce na produktech uvádět výrazy neobsahuje nebo bez.

S výběrem pomohou i čísla, třeba Korres nebo italská Comfort Zone mají u výrobků uvedeno, kolik procent přírodních složek daný výrobek obsahuje.

Domácí alchymie

Hitem posledních měsíců je DIY (do it yourself neboli udělej si sám) – když si kosmetiku vyrobíte sami, budete mít o jejím složení stoprocentní jistotu. Blogerky zkoušejí ingredience ze spižírny, třeba masku s kurkumou a rozmačkaným ovocem, testují ale i přírodní výtažky z rostlin. „Vyrobit si vlastní kosmetiku je velmi jednoduché, finančně výhodnější, nezatěžující přírodu, a navíc je to zábava. U této kosmetiky přesně víte, co váš výrobek obsahuje – můžete ovlivnit jeho složení, vůni a přizpůsobit si ho vlastním potřebám,“ říká Martina Kozáková, která provozuje obchůdek Květena na pražské Letné.

Tady můžete koupit ingredience k výrobě domácích přírodních produktů a poradí vám tu i s recepturami – například na mýdlo, tělový krém nebo třeba domácí bylinkovou mast.

Populární jsou i kurzy, kde vás krok po kroku naučí, jak na to. Zajímavý je třeba projekt Liška mazaná (liskamazana.cz). Musíte však počítat s tím, že podomácku vyrobená kosmetika příliš dlouho nevydrží, a tak je nutné ji rychle spotřebovat. A pokud čekáte anti-aging efekt, počítejte s tím, že nástup nikdy nebude tak rychlý jako u konvenčních krémů.

Co tedy používat? Jen přírodu, nebo klasickou kosmetiku? Jednoduchá odpověď neexistuje. I v kosmetice ale určitě platí staré dobré pravidlo, že nic se nemá přehánět. Prostě si vyberte od každého trochu, hlavní je, že bude výrobek sedět vám i vaší pleti.

Zdroj: dubnová Marianne 2017
Autor: Soňa Kotulková

Další novinky ze světa módy





Katalog slev

Katalog slev

Lady karta na Facebooku

Mapa slev v Mobilní bance

App Store - QR code

Mobilní banka pro Váš iPhone.

Google play - QR code

Mobilní banka pro Váš telefon s operačním systémem Android.

Windows Phone - QR code

Mobilní banka pro Váš telefon s operačním systémem Windows Phone 8.