Zdravé nezdravé

Může být bezlepkový chléb zapíjený freshem horší než bůček s pivem? Překvapivě ano. Na první pohled se některé potraviny tváří zdravě. Ale na ten druhý...

Lidí, kteří přestali pít kravské mléko, se kolem mě v posledních dvou letech určitě vyrojilo víc než deset. Článků, které klasické mléko haní, jsem taky přečetla víc než deset. A tak jsem po jednom obzvlášť sugestivním rozhovoru s kamarádem, který po vysazení kravského mléka zázračně zhubl, a navíc měl i zářící pleť bez pupínků, podlehla myšlence, že za všechny mé potíže může právě kravské mléko. Mé oblíbené plnotučné mléko zmizelo z ledničky a v kavárnách jsem do cappuccina žádala už jen sójovou nebo mandlovou náhražku. Upřímně – to kafe mi pak moc nechutnalo, ale co bych pro zdraví neudělala, že…

Hydrogeno… co?

Bohužel se nedá říct, že bych na sobě po několikaměsíční mléčné absenci cítila nějaké zvláštní účinky, navíc mě nepříjemně překvapilo složení, které jsem jednoho dne vyčetla na krabici s mandlovým mlékem. Kromě mandlí (zastoupené množstvím 4 %) a vody tam byl ještě slunečnicový olej, mořská sůl a pak fosforečnan vápenatý, maltodextrin, guma gellan a hydrogenfosforečnan draselný. Poslední čtyři položky se mi ani nechtějí hledat ve slovníku cizích slov, ale tak nějak podvědomě tuším, že místem jejich zrodu bude zřejmě chemická laboratoř.

Nakonec jsem se pokorně vrátila k plnotučné klasice. A tak je to se vším, trochu se v té nabídce zdravých potravin ztrácím. Jednou se dozvím, že bílý rafinovaný cukr je zákeřný zabiják, proto v dobré vůli nahradím cukr umělým sladidlem. Jenže pak se dočtu, že tělo si s ním neumí poradit. Začnu mít obavy z chemických postřiků zeleniny, přejdu na biovariantu, ale pak ke mně dorazí informace, že bio není chráněné a může být plné nebezpečných plísní… Kde je pravda? Co se týče jídla, měli to naši předkové před sto lety vlastně lehčí. Všechny plodiny pěstovali v organicky hnojených půdách bez chemických postřiků, ty totiž ještě neexistovaly.

Ovoce a zelenina se jedly jen tehdy, když opravdu dozrály a byly čerstvé, nějaké mražení nebo převážení přes půl kontinentu a dozrávání v letadlech nehrozilo. Zvířata rostla a sílila přirozeně, bez dávek antibiotik a hormonů… Podle doktora Michaela Sharona, amerického specialisty na výživu, jsou navíc dnešní potraviny co do obsahu živin výrazně méně jakostní, než byly dříve. „V roce 1940 obsahovala kansaská pšenice 17 % bílkovin. O jedenáct let později, v roce 1951, již měla méně než 14 % bílkovin a toto číslo jde stále dolů,“ říká.

Nejspíš i to je důvod, proč poslední dobou přibývá osob, které jsou intolerantní na moučné výrobky. Podle pekaře, který si shání postaru namletou mouku, je to však jen logický důsledek moderní doby. „Podle mě není tolik lidí nesnášenlivých k lepku. Jejich tělo jen reaguje na výrobky z nekvalitní mouky, v břiše se takový chléb chová spíš jako lepidlo,“ říká Tomáš Solák z Pekárny Praktika. Na co všechno bychom si měli dát pozor?

1. Raw potraviny

Někdy mám pocit, že nic zdravějšího, než je raw, momentálně snad ani neexistuje. Už jsem skoro odpojila sporák z elektrické sítě, abych mohla jíst vše pěkně zasyrova. Jenže právě raw je jen dalším wellness trendem, který nikdy nebude vhodný pro masy.

„Pod nálepkou raw se skrývá spoustu cukru. I když jde o cukr přírodní – ať už z agávového, datlového nebo javorového sirupu – není pro tělo ve velkém množství vhodný,“ říká výživová poradkyně Hana Kuthanová. Navíc některé potraviny, a není jich zrovna málo, jsou mnohem stravitelnější ve vařeném stavu než syrové.

2. Džusy

Po čem ztloustla skoro celá Amerika? Fast food a cola nejsou jediní viníci, svůj podíl viny mají i džusy.

A to jak konvenční, které najdete v XXL krabicích v supermarketech, tak ultrazdravé freshe. Problém je v míře cukru a v nepřirozenosti.

V přírodě se ovoce nemění na džus samo, to naše lenost vymyslela přístroje, které z ovoce dostanou šťávu. Jenže zatímco půl litru freshe vypijete zhruba za minutu, objemově stejné množství ovoce byste do sebe stejně rychle dostali jen velmi těžko – schválně zkuste najednou sníst pět jablek a dva banány.

Cukr z jednoho jablka samozřejmě problém není, ale když vypijete pět jablek ve freshi, je v tom cukru jako pro celý regiment, zatímco vláknina zůstane usazená pěkně na dně odšťavňovače… Naučte se alespoň džusy ředit vodou, pěkně jedna ku jedné.

3. Agávový sirup

Možná jste také cukr nahradili nějakým jiným přírodním sladidlem. Není to nutně špatně, na druhou stranu občas neškodí použít zdravý selský rozum. „Zrovna agávový sirup je podle mě naprosto nevhodný, obsahuje totiž 70 % fruktózy, což je ten nejhorší cukr, který může být. Tělo si s fruktózou neumí poradit a odbourává ji v játrech stejně složitě jako alkohol. Navíc ji má spousta lidí zafixovanou pod nálepkou zdravého cukru. Jenže fruktóza sice nezvyšuje hladinu krevního cukru, zato začne rovnou ničit játra,” vysvětluje výživová poradkyně Hana Kuthanová.

4. Pečivo bez lepku

Pokud nemáte diagnostikovanou celiakii, tedy alergii na lepek, není nákup bezlepkových potravin nutný. Jak jsme zmínili, gluten free je momentálně velké zaklínadlo, které milují hlavně marketéři, lidé si totiž za podobné výrobky rádi připlatí. Jenže náhražky jsou plné kukuřičné mouky a bramborového škrobu – o nic zdravého zrovna nejde.

5. Ořechy

Můj kamarád přestal kouřit a místo toho sní každý den sáček arašídů. Je nadšený, že žije zdravě. Jenže… „Chápu, že při odvykání kouření bojuje člověk s chutěmi, ale zrovna ořechy patří mezi velmi problematickou skupinu potravin. Nejhorší jsou solené druhy, většinou jsou totiž pražené na nekvalitních olejích,“ říká Hana Kuthanová. Proto si vybírejte ořechy nepražené, a pokud vám výraznější chuť chybí, opražte si je doma.

Zdroj: zářijová Marianne 2016
Autor: Kristýna Mazánková

Další novinky ze světa módy





Katalog slev

Katalog slev

Lady karta na Facebooku

Mapa slev v Mobilní bance

App Store - QR code

Mobilní banka pro Váš iPhone.

Google play - QR code

Mobilní banka pro Váš telefon s operačním systémem Android.

Windows Phone - QR code

Mobilní banka pro Váš telefon s operačním systémem Windows Phone 8.