Prokletí kancelářských myší

Vidíte volné místo v tramvaji a hned po něm skočíte, i když jste před tím strávili na židli osm hodin? O sezení se poslední dobou mluví jako o novém kouření. Je pro nás skutečně tak nebezpečné?

Ráno vstanu a sednu si ke snídani. Pak jedu do práce, hodinu sedím v autě. V redakci si sednu k počítači. Pak sedím u oběda.

Potom jsem zase u počítače. Pak jdu na schůzku do kavárny, znovu sedím. Jdu na večeři s kamarádkou, jíme samozřejmě vsedě. Pak jedu hodinu domů. Doma si sednu do křesla a buď odpočívám u televize, nebo surfuju na počítači. A pak si jdu lehnout. Kolik hodin denně dohromady sedím? Asi tak patnáct. Přesně tenhle výpočet jsem udělala před osobním trenérem na naší první schůzce. Bylo vidět, že mi to nevěří, ale bohužel jsem nepřeháněla, většinu svého denního rozvrhu trávím vsedě.

Nejsem ale žádná výjimka, stejně to má podle průzkumů zhruba čtvrtina všech dospělých. V tomhle případě se ale nemůžeme uklidnit tím, že když to tak dělají (skoro) všichni, je to v pořádku. Podle Světové zdravotnické organizace je fyzická nečinnost na čtvrtém místě rizikových faktorů vedoucích k předčasnému úmrtí. Sedavý způsob života může mít za následek kardiovaskulární nemoci, rakovinu a může být příčinou chronických onemocnění jako cukrovka (sezení osm a více hodin denně zvyšuje podle odborníků riziko vzniku diabetu 2. typu až o 90 %!).

Lítý boj na židli

Na druhou stranu nejsme první generace, která je, řekněme, ‚sedavější‘. Už pro naše matky a babičky se stal středobodem bytu gauč, s postupným rozmachem technologií přibývalo pracovních pozic v kancelářích. Tehdy ale ještě nebylo tolik vymožeností, které dnes nahrávají pohodlnosti, když se z práce přesuneme domů. Žádná pračka, kde stačí jen zmáčknout knoflík. Žádná myčka, která nádobí umyje sama… Vyparkovala jsem tedy své tělo z křesla a vypravila se za trenérem, aby mi vysvětlil, proč si svým kancelářským, kavárenským i domácím povalečstvím tak škodím. „Pro lidský organismus je celodenní sezení nepřirozený stav, člověk je evolučně stvořen k pohybu. Sed je nejvíc stresující pro páteř, když sedíme, tělo vlastně vypojíme. Pokud se navíc opřeme, propadne hlava i ramena dopředu, tím pádem se pánev nezdravě podsazuje. Chvilkově to nevadí, ale pokud to tak trvá déle, vzniká tělesný nesoulad. Bedra jsou kvůli tomu plochá nebo vzniká hrb,“ vysvětluje trenér Paul Bielak, který se specializuje na problematiku hlubokého stabilizačního systému, svalových řetězců a diagnostiku páteře.

Hm, asi bych se měla začít hlídat.

Snažím se chvilku sedět rovně jako pravítko, ale neuběhne ani chvilka, tělo mi poklesne a jsem zase jako paragraf. „To je normální, tělo je od přírody líné, navíc si chce šetřit energii na okamžik nebezpečí. Čeká na to, až za námi poběží lev nebo šéf s deadlinem, problém je, že nechápe rozdíl mezi šéfem a lvem, takže vlastně šetří energii na fyzický boj, který nepřijde. Navíc pokud v kanceláři celý den sedíte špatně a pánev a hrudník předsazujete dopředu, vzniká méně prostoru pro viscerální orgány, které by správně měly být masírovány bráničním dýcháním,“ vysvětluje zákonitosti těla trenér Paul Bielak.

Kromě povalečského sedu na židli si lidé, co celý den sedí u počítače, škodí ještě dalším neuvědomělým pohybem – při koukání na obrazovku totiž předsazujeme bradu dopředu. Tenhle zvyk připomínající želvu má vliv nejen na ztuhlost svalů na krku, ale brání i správnému dýchání. „Váš organismus kvůli tomu nemá dostatek kyslíku, v těle vzniká stresový stav,“ vysvětluje Paul Bielak, který by samozřejmě byl nejraději, kdybych se nějaké fyzické aktivitě věnovala každý den, ale když vidí, že to je sci-fi, snaží se mě alespoň naučit, jak si do života dodat aspoň minimum pohybu.

„Nejefektivnější je, když budete nějaké drobné cvičení opakovat během dne. Častěji a v menším objemu. Aktivní protažení zabere jen třicet vteřin, ale má velký smysl, zkroucená páteř díky němu dostává nové impulzy, pomáhá ovšem nejen svalům, ale i tkáním a vazivům. Proto se každou půlhodinu protáhněte: vsedě se vytáhněte s rukama nad hlavou s dlaněmi otočenými ke stropu (to abyste uvolnili i zápěstí namáhané počítačovou myší), už jen tím si správně přetočíte pánev dopředu. Také u toho zakloňte hlavu, aby i krk mířil ke stropu – pokud máte zkrácené vazivo, můžete mít zpočátku nepříjemný pocit až k dušení, ale časem se vazivo protáhne a zvykne si,“ radí trenér, který by nejraději do každé kanceláře nechal povinně namontovat hrazdu. Ne proto, aby všechny kancelářské myši začaly posilovat jako divé, ale aby se na ni jednou denně pověsily, minutový vis má totiž na páteř podobný vliv jako půlhodinová masáž. „Při visu jsme od zápěstí vytahováni až po kotníky, vis dělá dobře nejen páteři, ale i kyčlím a ramenům, vazivo se tak automaticky protahuje do délky. V momentu, kdy z hrazdy slezete, ihned ucítíte volnost – v pohybu, v dechu, ve všem,“ dodává Bielak.

A co vy, kolik hodin jste dnes seděli?

Zdroj: Únorová Marianne 2016
Autor: Kristýna Mazánková

Další novinky ze světa módy





Katalog slev

Katalog slev

Lady karta na Facebooku

Mapa slev v Mobilní bance

App Store - QR code

Mobilní banka pro Váš iPhone.

Google play - QR code

Mobilní banka pro Váš telefon s operačním systémem Android.

Windows Phone - QR code

Mobilní banka pro Váš telefon s operačním systémem Windows Phone 8.