Jiný kraj, JINÁ VŮNĚ

Řekni mi, jaký parfém nosíš, a já ti povím, odkud jsi. Pro nás Češky je typický květinově ovocný voňavý podpis, ale co si zahrát na Francouzku, Američanku nebo Italku?

Když si kupujete nový parfém, kupujete si emoci. Ano, právě naše emoce stojí za tím, že utratíme horentní sumu za něco, z čeho nám po pár měsících kromě prázdné lahvičky vůbec nic nezbude.

Vývoj nového parfému je i v roce 2017 stále trochu alchymie, v nose máme až sto milionů čichových buněk, ingrediencí jsou tisíce, na kaž dého působí něco jiného a do toho všeho nás samozřejmě ovlivňují trendy. Zatímco Kleopatra nedala ve starém Egyptě dopustit na směs myrhy, skořice a bergamotu (díky ní prý okouzlila Césara), madamme Pompadour utrácela za parfémy klidně i půl milionu franků ročně a krále Ludvíka XV. omámila spíše vynalézavostí – každá místnost jejího sídla musela vonět jinak.

„Parfém řekne o ženě víc než podpis,“ poznamenal jednou moudře návrhář Christian Dior. Je ten váš voňavý podpis spíš italský, španělský, americký, nebo v sobě máte kus Francouzky? Přečtěte si náš voňavý cestopis a zjistěte víc.

USA

V USA platí, že známá tvář prodává. Kult VIP vůní začala herečka Elizabeth Taylor.

Když se v roce 1989 stala tváří parfému White Diamond, zrodil se bestseller, zisky z prodeje přesáhly miliardu dolarů. Rihanna, Jenniffer Lopez nebo třeba prezidentská dcerka Ivanka Trump – chcete být jako ony? Pro Američanky žádný problém, stačí si koupit tu správnou lahvičku, hvězdný nádech se pak už dostaví automaticky.

I v USA jsou samozřejmě značky, které celebrity nepotřebují. Třeba Estée Lauder. Ve stopách stejnojmenné zakladatelky kosmetického impéria dnes pokračuje její vnučka, parfémářka Aerin Lauder, která uspěla díky unikátním niche vůním. Ve Státech milují i značky módních designérů Toma Forda či Ralpha Laurena, slavné jméno zkrátka táhne. Svou úplně první vůni nedávno představila i ikonická šperkařská značka Tiffany – flakon v typické „Tiffany blue“ se prodává skvěle.

Francie

„Jak často používám parfém? Přece denně, nosím ho, i když jsem doma úplně sama,“ říká pařížská stylová ikona Ines de la Fressange. „Hlavní je najít ten pravý. Francouzka neřeší, jestli je ráno nebo večer, léto nebo zima. Má svou vůni a je jí věrná,“ popisuje Ines typicky francouzský přístup k vůním. Když se řekne Francie, všem se automaticky vybaví Chanel „pětka“ nebo Miss Dior. V posledních letech ale vzniklo hned několik nových vůní, které stojí za pozornost. Třeba La vie est belle od Lancôme se na trhu objevila v roce 2012 a pozici bestselleru si drží už pátý rok. Úspěch rozhodně nebyl náhoda, trojice slavných parfémářů – Olivier Polge, Dominique Ropion a Anne Filipo – pracovala tři roky, než se našel ten správný poměr mezi kosatcem, pomerančovými květy a jasmínem. Francie je také kolébkou byznysu s vůněmi, v 16. století tu v městečku Grasse vznikla vůbec první velkovýrobna parfémů. Parfémářskou velmocí je Grasse dodnes, v jeho okolí se pěstují ingredience pro značky jako Guerlain, Chanel nebo Dior. Skvělý tip na voňavý výlet! Velká

Británie

Tahle země zrodila punk a módní ikony jako Kate Moss a Caru Delevingne, zdejší přístup k vůním je proto kreativní a opravdu hodně nekonvenční. „Miluju My Burberry, tahle vůně je prostě delikátní. Když jsem si k ní prvně přičichla, chtěla jsem ji olíznout! Přesně takhle voní Anglie, je v tom kus domova,“ svěřila se Cara Delevingne v jednom rozhovoru.

Velkou milovnicí vůní byla už slavná královna Viktorie, právě díky ní byla roku 1872 založená korunní královská parfumerie Crow Perfumery Company. V roce 1999 převzal značku Clive Christian, který tu dnes vyrábí luxusní vůně se symbolem královské korunky na víčku, v portfoliu má i vůbec nejdražší parfém na světě – No1 Imperial Majesty stojí okolo 215 000 dolarů! Mezi nejoblíbenější vůně patří v Anglii Burberry, protože britštější značka snad ani neexistuje, určitě ale vyzkoušejte i stylové kolínské Jo Malone London, které se dají koupit už i u nás v Česku.

Španělsko

Ve Španělsku milují vůně Loewe. Poznávacím znamením je kožený štítek na flakonu, tato značka totiž vyrábí zejména luxusní kožené zboží jako kabelky, tašky a koženou galanterii. Jejich jemné svěží, ovocno-květinové vůně Aura ostatně zbožňují nejen Španělky, ale i Češky, v Sephoře se prodává skvěle. I další španělské značky patří k velkým módním domům a značkám: J del Pozo, Loewe, Ermenegildo Zegna, Custo Barcelona, Balenciaga… Na zdejší vkus mají velký vliv i španělští malířští géniové, Salvador Dalí vytvořil vlastní značku vůní jako poctu milované ženě Gale, obrovské oblibě se tu těšily i parfémy návrhářky Palomy Picasso, dcery geniálního Pabla Picassa.

Itálie 

Jak voní Řím? Rafinovaně a sexy. Ital ky milují lehké citrusové vůně, kterým ale nikdy nechybějí originální lokálni ingredience, například kalábrjjský bergamot. V minulosti byly italské vůně spojené hlavně s Florencií a malým městečkem Parmou, odkud jsou například vyhlášené svěží kolínské vůně Aqua di Parma oblíbené dodnes. Také Italky mají rády celebrity, v minulosti se skvěle prodával třeba parfém Sophia, jehož tváří byla Sophia Loren, mnohem víc je ale baví designérské kousky od slavných italských návrhářů - například Giorgio Armani má dnes kromě klasických parfémů i řadu luxusních niche vůní, skvěle se prodávají také vůně návrhářského dua Dolce &Gabbana nebo ty od klenotnické značky Bulgari.

Zdroj: listopadová Marianne 2017
Autor: Soňa Kotulková

Další novinky ze světa módy





Katalog slev

Katalog slev

Lady karta na Facebooku

Mapa slev v Mobilní bance

App Store - QR code

Mobilní banka pro Váš iPhone.

Google play - QR code

Mobilní banka pro Váš telefon s operačním systémem Android.

Windows Phone - QR code

Mobilní banka pro Váš telefon s operačním systémem Windows Phone 8.