Dieta aneb zázrak na počkání

Paleo strava, raw, hubnoucí rovnice 5:2… Pokusů a omylů už bylo dost. Existuje vůbec nějaký stravovací plán, který opravdu funguje?

Když jsem nedávno mluvila s výživovým poradcem Petrem Havlíčkem, byla jsem překvapená, kam se poděl ten přísný muž, který své klienty nutil bezmála k vážení každé porce. „Považuji utíkání do různých výživových směrů za nezdravé chování jedinců, kteří v jídle hledají spásu.

Znám spoustu lidí, kteří rozhodně nežijí zdravě, tak jak je to běžné v intencích dnešního chápání, a jsou naprosto zdraví a šťastní. A taky spoustu štíhlých a sportujících, co o sebe pečují, ale jsou vystresování a pak dostanou i s ukázkovým životním stylem ve čtyřiceti infarkt,“ podotkl v rozhovoru pro naši publikaci Marianne Běhej s námi.

„I proto je dnes takový boom superpotravin, lidi chtějí věřit, že jim jedna zázračná rostlina pomůže. Jenže když budete jíst špatně a k tomu do sebe nasypete chia semínka, goji a další, ničemu to nepomůže,“ pokračoval.

Podle něj chceme zázraky na počkání, a já si tak během rozhovoru vzpomněla na svého kamaráda, co před časem zkoušel jíst jen rozmixovanou stravu, protože to viděl na Instagramu jednoho slavného návrháře. Vydržel pár dní, pak mu došlo, že je umixovaná kotleta s rýží opravdu nechutná… Od čeho dalšího aktuálně čekáme záchranu?

1. Vše pro střeva

Orgánem, který se (nejen) v rámci hubnutí v poslední době nejvíc řeší, jsou střeva. Mluvit o této části trávicího traktu sice není zrovna sexy, ale zvykejte si – o střevech se toho budete muset naučit co nejvíc. Zdejší mikroorganismy totiž zásadně ovlivňují, zda jsme nemocní, či zdraví, štíhlí, či obézní, nebo dokonce v dobré, či špatné náladě! V bestselleru Zdravá střeva od Justina a Eriky Sonnenburgových se píše, že bychom se o svou střevní mikroflóru měli zajímat úplně na prvním místě, dokonce ještě předtím, než začneme svou postavu radikálně řešit. I proto teď zažívají boom fermentované potraviny, probiotika a prebiotika – tohle všechno totiž střevům prospívá. Kromě nich se v našich domácnostech budou čím dál častěji objevovat i chytré houby, například kombucha, která z obyčejného mléka vytvoří elixír nadupaný laktobacily. Budeme zkrátka dělat všechno pro to, abychom měli šťastná střeva – jsou totiž náš druhý mozek.

2. Cukr je nový tuk

Vzpomínáte, jak ještě před pár lety muselo být všechno light, low fat a odtučněné?

Tuk rovnal se obezita a nemoci.

Ale netrvalo dlouho, a pochopili jsme, že bez tuku to nejde a že osmažit řízky jednou za čas na sádle je pro tělo (ostatně i chuťové pohárky) daleko prospěšnější než maso trápit na tukové náhražce. Stejně tak už dnes víme, že takový zeleninový salát chutná lépe a uvolní mnohem více vitaminů, když ho bohatě zakápneme olivovým olejem. Na černou listinu se tak nyní místo tuku dostal cukr. Podle Světové zdravotnické organizace je optimální denní příjem cukru ženy šest lžiček, ale průměrně prý spořádáme skoro dvacet lžiček. Jenže tentokrát nejde o to, nahradit cukr umělými sladidly, ale spíš o cílené vynechání průmyslově zpracovaných potravin s přidaným cukrem. Protože ten najdete i tam, kde byste ho asi nečekali – třeba v omáčkách nebo ovesných vločkách.

3. Bez chemie, ale s #

Dalším velkým trendem je snaha eliminovat polotovary, chemii a dochucovadla – ty jsou podle výživových expertů největšími bubáky pro naše zdraví. Na tenhle trend reagují dokonce už i řetězce s rychlým občerstvením, které si se zdravým životním stylem zrovna nespojujeme, dá se říct, že čisté jídlo (bez chemie) je nové bio. Pojedete-li na téhle vlně, nezapomeňte jídlo fotit na Instagram a označit hashtagem #cleaneating.

4. Veganská éra

Stále více výživových expertů je přesvědčeno, že nás čeká veganská revoluce. Svět už letos, Česko klasicky o trochu později… Tenhle přístup nesouvisí jen s výživou, ale i s chvályhodnou vědomou snahou snížit spotřebu masa.

5. Máte to v genech!

Výrazným trendem je i individuální přístup, třeba jídelníčky na míru na základě DNA. Analýza genomu a konkrétních tělesných funkcí vám může dát odpověď na to, proč se stále cítíte unaveně (co když zrovna vy máte intoleranci na sóju nebo jogurt?) a proč nemůžete zhubnout, byť dodržujete všechny známé dietetické zásady. Podobnou analýzu (Alcat test) provádějí třeba na pražské klinice A2C, kde z jednoho odběru krve zjistí možnou intoleranci až na tři sta druhů potravin, po vyšetření tu dostanete seznam se zakázanými, povolenými a doporučenými potravinami. Všechno totiž prý souvisí se vším a platí jednoduchá úměra: když chcete být krásní zvenčí, musíte mít v pořádku i to uvnitř. Jen definice toho, co je vlastně v pořádku, se stále mění…

Zdroj: dubnová Marianne 2016
Autor: Kristýna Mazánková

Další novinky ze světa módy





Katalog slev

Katalog slev

Lady karta na Facebooku

Mapa slev v Mobilní bance

App Store - QR code

Mobilní banka pro Váš iPhone.

Google play - QR code

Mobilní banka pro Váš telefon s operačním systémem Android.

Windows Phone - QR code

Mobilní banka pro Váš telefon s operačním systémem Windows Phone 8.